Problémája van az alvással?
Fáradtnak érzi magát a nappali órákban?
Lehetséges, hogy a melatonin hiány zavarja meg az alvási rendjét. A melatonin egy endogén hormon amit az emberi test termel, illetve egy szintetikus kiegészítő is, amit el lehet különíteni és be lehet illeszteni a diétájába. Lentebb megnézzük miért élvezhetik egyesek az étrend- kiegészítőként szedett melatonin pozitív hatásait és, hogy az összetevői hogyan segítik az egészséges napi ritmusát és alvását.

MI AZ A MELATONIN?
A tobozmirigyben termelődő természetesen előforduló melatonin szintje a napszaktól és a sötétség szintjétől függ. Nappali órákban alacsony a koncentrációja, este viszont kiugró szintje lehet, általánosan 200 pikogramm/milliliter.
A melatonin alvás-ébredés ritmusában játszott szerepét nem becsülhetjük alá, hiszen kulcsfontosságú az inszomnia és egyéb alvászavarok megértésében. A “biológiai óra” kifejezés, az endogén melatonin természetes termelődésének nagyjából 24 órás ciklusára utal.

MI BEFOLYÁSOLJA A MELATONIN TERMELŐDÉST?
Jelenleg a melatonin szintje amit mi emberek termelünk nagyban függ a környezetünktől és az életvitelünktől. Ez részben az elektromos eszközök stimuláló kék fényének gyakorisága miatt is van. A hosszú munkaórák, sűrű szociális élet és a stress is fontos tényezők.
Az év legvilágosabb napjain lecsökkenő melatonin termeléssel kombinálva, ezek a hatások egyeseknek valódi problémává tehetik a melatonin menedzselését. A melatonin, mely egy aminosavból, a triptofánból választódik ki, az idegrendszer receptoraira reagál amely természetes módon szabályozza az alvás-ébredés ritmust.

AZ EFSA DÖNTÉSE
Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) kiadta a melatonin relaxációs és alvásszabályzó hatásával foglalkozó, kutatás alapú tanulmányát. Ragaszkodván ahhoz, hogy a melatoninnak fiziológiai haszna van, az tisztább mint valaha, hogy a melatonin étrend-kiegészítők milyen kedvezőek az emberi egészség több területén is.
Azt állítva, hogy a melatonin csökkentheti az elalváshoz szükséges időt, az EFSA azt állítja, hogy a vegyület által gyorsabban és könnyeben alszunk el. Továbbá, az EFSA teljes egyetértésével, a melatonin hatékony a jet lag “szubjektív tüneteinek” megszüntetésében. A szervezet mindenkinek 1 mg melatonin beszedését javasolja nagyjából lefekvés előtt.
A melatonin jórészt mellékhatás mentes a legtöbb embernél. Ez a kiegészítő általában vény nélkül kapható. Ezzel együtt, inkább beszéljen az orvosával a lehetséges végkifejletekről és ellenjavallatokról.

A KIEGÉSZÍTŐ ALKALMAZÁSA
Annak ellenére, hogy jelentős hiányok vannak a melatonin kutatásban, bizonyos területek elég kutatást kaptak ahhoz, hogy bebizonyíthassák, hogy a jet lag, inszomnia és egyéb alvászavarok tüneteit megszüntesse. A melatonint még ki is emelték, mint lehetséges gyógymódot súlyos betegségekre, azonban egy összefogó kutatás még nem született a témában.
A 21. századi világ folytonos kommunikációjában és egész éjjel tartó üzleti világban a melatonin, kiegészítő adagokban, jelentősen segíthet az elcsúszott alvás-ébredés ritmus helyreállítását azoknak, akik késő este dolgoznak, vagy rendszertelen műszakokban.
Valóban, a “váltott műszak rendellenesség” komoly nemzetközi probléma sok órabérezett vagy teljesítményalapú munkahelyen dolgozó számára, akik nem tudnak egy állandó alvási rendszert felvenni a munka követelményei miatt. Néhányan arra panaszkodnak, hogy “túlzott alvással” küzdenek, vagyis azt érzik, hogy akaratukon kívül elalszanak a munkahelyen vagy csak szimplán nappal is.

Végezetül pedig, ezek az emberek állandóan kimerültnek érzik magukat, mégis nehezen tudnak éjjel elaludni, amikor el kellene nekik. Néhány állandó tünettel rendelkező ember akár késhet a munkájából, vagy depresszióba is zuhanhat. Hihetetlenül fontos, hogy megértsük mennyire fontos az alvás ahhoz, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesek legyünk.